Sectra lanserar ny Tiger för säker telefoni

I morgon lanserar Sectra en ny mobiltelefon för säker telefoni, Sectra Tiger 7401, som är lika enkel att använda som en kommersiell mobiltelefon. Den har samma flexibilitet som Sectras talkrypto Tiger XS och stöd för exempelvis satellitkommunikation. Produkten visas för första gången på den holländska IT-säkerhetsmässan Infosecurity.nl 3-4 november.

Sectras produkter för säker telefoni används av beslutsfattare, myndighetstjänstemän och militärer i 17 av Europas länder. Nyligen erhöll Sectra även EUs förtroende att förse samtliga 27 länders statschefer med säker telefoni med hjälp av Tigersystemet.

– Vår nya avlyssningssäkra mobiltelefon har samma höga säkerhet och flexibilitet som vårt talkrypto Tiger XS, vilket idag är de facto standard för säker telefoni inom EU. Kryptosystemen i de båda produkterna är kompatibla med varandra vilket gör att våra kunder kan använda båda lösningarna inom samma organisation och välja produkt utifrån användarens behov, säger Michael Bertilsson, vd på Sectra Communications.

Fungerar nationellt samt inom EU och NATO

Den nya generationen Sectra Tiger är under evaluering hos svenska och holländska myndigheter för godkännande upp till och med den högsta klassificeringsnivån, SECRET, det vill säga information som kan orsaka betydande skada om den röjs. Sectra Tiger är avsedd för säker kommunikation på såväl nationell nivå som inom EU och NATO.

Kundnära samarbeten

För att säkerställa att företagets produkter lever upp till marknadens behov och krav är det självklart för Sectra att genomföra produktutvecklingen i nära samarbete med kunder och användare. Den nya generationen Sectra Tiger har utvecklats i samarbete med det svenska och det holländska försvaret.

Sectra Tiger demonstreras på Infosecurity.nl som äger rum den 3-4 november i Utrecht, Nederländerna. Möt Europas ledande leverantör av krypterad telefoni i monter D135.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25

Om Sectras avlyssningssäkra kommunikationssystem
Sectra utvecklar och säljer produkter för avlyssningssäker tal- och datakommunikation. Kunderna är myndigheter och försvar i Europa med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem.

Sectras verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2009/2010 till 848 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida www.sectra.se.