Sectra levererar system för bättre diagnostik av MS-patienter till Västerbotten

Västerbottens läns landsting har investerat i en mjukvara för magnetisk resonanstomografi (MR) från Sectra. Mjukvaran som är utvecklad av SyntheticMR AB, kommer i första hand att användas för uppföljning av behandlingseffektivitet vid multipel skleros (MS).

Mjukvaran, SyMRI®, som är integrerad med sjukhusens radiologiska bildhanteringssystem, Sectra PACS, används sedan 2011 av Umeå universitetssjukhus. Nu får även sjukhusen i Skellefteå och Lycksele och därmed hela Västerbottens läns landsting möjlighet att förbättra diagnostiken inom neurologiska undersökningar. Mjukvaran är unik i det avseendet att den automatiskt mäter volym på hjärnans bestånddelar. Tekniken gör det enklare att följa sjukdomsförloppet vid till exempel MS och anpassa behandligen.

- I Umeå använder vi nu SyMRI för de flesta av våra neuro-undersökningar. Nu vill vi utöka till flera av länets patienter, i första hand våra MS-patienter. Mätningar som vi utför med hjälp av mjukvaran på dessa patienter går till det nationella MS-registret för att öka kunskapen om sjukdomens utveckling, säger Richard Birgander, neuroradiolog vid Umeå universitetssjukhus.

- Genom att erbjuda våra kunder kliniska applikationer tätt integrerade i röntgenläkarens arbetsflöde möjliggörs ökad diagnostisk kvalitet och en förbättrad effektivitet i vården, säger Per Elmhester, ansvarig för Sectras kliniska applikationer.

Om SyMRI

SyMRI hjälper sjukhuspersonal att drastiskt förkorta den tid som behövs för MR-undersökningar per patient och ökar därmed MR-utrustningens tillgänglighet. Vidare kan vävnad kvantifieras, identifieras och volymbestämmas.

MR-undersökningar har ökat stadigt sedan 1980-talet. MR-teknik är bra för att exempelvis se tumörer, artärbrock, tillståndet i organ som exempelvis hjärta, lever, njurar och hjärna och i olika mjukdelar.

SyntheticMR AB är ett dotterbolag till Accelerator Nordic AB.

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström, Vice VD, Sectra Medical Systems, 0708 23 56 10
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra utvecklar och säljer IT-system och tjänster för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1 400 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 70 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2011/2012 till 823 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com