Sectra tecknar avtal med ny partner i Polen för att erbjuda helhetslösning till växande marknad

Linköping, Sverige 26 april, 2023 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) har ingått ett nytt partnerskap med Spring Software Sp. z o.o i Polen. Detta möjliggör för polska vårdgivare att få tillgång till Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering som ger dem en enhetlig strategi för alla diagnostiska bildbehov. Detta kommer i sin tur att bidra till en förbättrad patientvård i regionen.

– Vi ser fram emot att få inleda ett samarbete med Sectra och erbjuda deras helhetslösning för medicinsk bildhantering till vårdgivare i Polen, säger Pawel Wiencek, chef för Spring Software Sp. z o.o. Vi ser en ökande trend på den polska marknaden där stora sjukhus vill gå från avdelningsspecifika lösningar till en helhetslösning som täcker alla bildbehov. Det är precis vad Sectras erbjudande gör och partnerskapet innebär därmed att vi kan möta vårdgivarnas behov. Det har potential att påverka patientvården i Polen, särskilt vid komplex diagnostik såsom cancer.

Kontraktet signerades under det fjärde kvartalet av Sectras räkenskapsår 2022/2023 efter att Sectras tidigare partnerskap i Polen avslutats. Målet med det nya partnerskapet är att etablera Sectra i landet i samband med att allt fler kunder går från traditionella PACS till mer avancerade helhetslösningar. Läs mer om Spring Software på deras hemsida.

– Vi är nöjda med att ha hittat en partner med ett så starkt nätverk inom den polska hälso- och sjukvården och som har en god förståelse för beslutsprocesserna, säger Marie Ekström Trägårdh, vd för Sectra Imaging IT Solutions. Vi är övertygade om att vår helhetslösning för medicinsk bildhantering, i kombination med Spring Softwares lokala kunskap och erfarenhet inom medicinsk IT, kommer att göra det möjligt för oss att bättre stötta vårdgivare i Polen och hjälpa dem att förbättra patientvården.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” tio år i rad.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2021/2022 till 1 949 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 070 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 070 82 35 610

Citat

Vi ser fram emot att få inleda ett samarbete med Sectra och erbjuda deras helhetslösning för medicinsk bildhantering till vårdgivare i Polen. Vi ser en ökande trend på den polska marknaden där stora sjukhus vill gå från avdelningsspecifika lösningar till en helhetslösning som täcker alla bildbehov. Det är precis vad Sectras erbjudande gör och partnerskapet innebär därmed att vi kan möta vårdgivarnas behov. Det har potential att påverka patientvården i Polen, särskilt vid komplex diagnostik såsom cancer.
Pawel Wiencek, chef för Spring Software Sp. z o.o.
Vi är nöjda med att ha hittat en partner med ett så starkt nätverk inom den polska hälso- och sjukvården och som har en god förståelse för beslutsprocesserna. Vi är övertygade om att vår helhetslösning för medicinsk bildhantering, i kombination med Spring Softwares lokala kunskap och erfarenhet inom medicinsk IT, kommer att göra det möjligt för oss att bättre stötta vårdgivare i Polen och hjälpa dem att förbättra patientvården.
Marie Ekström Trägårdh, vd för Sectra Imaging IT Solutions.