Sectra Tiger ska skydda NATO-hemligheter från avlyssning

Haag, Nederländerna – 1 oktober, 2018 – Cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) får en order på den krypterade mobiltelefonen Sectra Tiger/S 7401 från NATO. Med Sectras lösning kan tjänstemän inom NATO kommunicera strängt konfidentiell information, klassad upp till säkerhetsnivån SECRET, utan att riskera att informationen avlyssnas.

Sectra Tiger/S 7401 är utvecklad av Sectra under ledning av den nederländska säkerhetsmyndigheten (NL-NCSA) och fick sitt formella godkännande för NATO SECRET i februari 2017.

- Vi har ett långt och gynnsamt samarbete med NL-NCSA. Beställningen från NATO bekräftar att resultatet av vårt samarbete möter de högsta kraven på kommunikationssäkerhet och löser utmaningar som relaterar till konfidentialitet och tillgänglighet på högsta politiska nivå, säger Simo Pykälistö, vd för Sectra Communications.

För myndigheter, försvarsorganisationer och samhällskritiska funktioner kan möjligheten att överföra information snabbt och säkert, utan risk för avlyssning, vara livsavgörande. Sectra Tiger/S 7401 ger ett mycket högt skydd mot avlyssningsattacker och är en unik krypteringslösning som är godkänd för såväl mobil som fast kommunikation till nivån NATO SECRET.

Om Sectra Tiger/S 7401
Den krypterade mobiltelefonen Sectra Tiger/S 7401 utgör toppskiktet av ett ekosystem av säkerhetsgodkända produkter för avlyssningssäker kommunikation. Inom systemet ryms även lösningar för säker smartphone-användning och säker fast telefoni. Med hjälp av Sectra Tiger Ecosystem kan en organisation effektivt tilldela säkra kommunikationslösningar efter individens kommunikations- och skyddsbehov.

Sectra Tiger/S 7401 möjliggör även säker kommunikation mellan olika säkerhetsdomäner. Därmed kan användaren kommunicera säkert med kollegor i NATO, EU och sina respektive nationella nätverk, med en och samma telefon, vilket är unikt inom kryptoindustrin.

Tack vare Sectras samarbete med kunder och nationella säkerhetsmyndigheter i flertalet länder har Sectras olika lösningar för säker kommunikation idag används i ett stort antal europeiska länder för nationellt bruk samt i EU- och NATO-sammanhang. Användarna är regeringstjänstemän, befattningsmän inom diplomatkåren, beslutsfattare inom försvar och samhällsfunktioner samt militär personal i fält. Gemensamt för dessa är att de använder säkerhetsgodkända produkter för att kunna kommunicera säkert och att de har höga krav på flexibilitet och mobilitet.

För ytterligare information kontakta
Simo Pykälistö, vd Sectra Communications AB och vice vd Sectra AB, tel: +46 (0)703 51 53 03
Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB, tel: +46 (0)13-23 52 27

Sectra utvecklar produkter och tjänster som skyddar delar av samhällets mest känsliga information och kommunikation. Erbjudandet omfattar säker röst- och datakommunikation med lösningar som är certifierade såväl nationellt som av EU och NATO, samt säkerhetsanalys och övervakning av kritiska IT-system för exempelvis el- och vattendistribution. Verksamheten bedrivs från kontor i Sverige, Nederländerna och Finland.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården samt myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2017/2018 till 1267 Mkr. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.sectra.se

Citat

Vi har ett långt och gynnsamt samarbete med NL-NCSA. Beställningen från NATO bekräftar att resultatet av vårt samarbete möter de högsta kraven på kommunikationssäkerhet och löser utmaningar som relaterar till konfidentialitet och tillgänglighet på högsta politiska nivå.
Simo Pykälistö, vd för Sectra Communications