Sectra utökar lösning för cancerdiagnostik med IT-modul för genomik – vårdgivare i USA först ut

Linköping – 4 juni, 2024 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) har lanserat en ny diagnostisk IT-modul för genomik inom molekylärpatologi. Modulen är utvecklad tillsammans med University of Pennsylvania Health System i USA och är nu i klinisk drift. Den nya lösningen gör det möjligt för sjukhus att använda genomisk data för att förutsäga hur enskilda patienter kommer att reagera på olika behandlingsalternativ, vilket kommer att ha en betydande inverkan på patientvården. Modulen integreras med Sectras övriga lösningar för medicinsk bildhantering inom radiologi och patologi.

– En IT-lösning som effektivt låter vårdgivare hantera genomisk sekvensering utgör ett betydande steg mot individanpassad vård. Det kommer göra det möjligt för fler patienter att dra nytta av skräddarsydda behandlingar, säger Fredrik Lysholm, chef för Sectras affärsområde Genomics IT.

Analyser av genetisk information, genomik, används idag inom sjukvården både för att bättre diagnostisera och behandla patienter. Individualiserad vård som baseras på genetisk information kallas ofta för precisionsmedicin och är ett snabbt växande område. Sectras nya lösning hjälper sjukvårdspersonal att analysera genetisk information för att förbättra och effektivisera cancerdiagnostik.

Lösningen är nu kommersiellt tillgänglig på den amerikanska marknaden med Pennsylvania Health System som de första att använda den. Sectra tar fullt ansvar över systemunderhållet, vilket minskar IT-belastningen hos vårdgivaren och möjliggör att de kan utnyttja genomisk data till dess fulla potential och värde. Lösningen har även tätt integrerats med deras befintliga journalsystem.

– Att arbeta fram en lösning för genomisk data som möter behoven hos avdelningarna för molekylär patologi understryker vårt engagemang i att driva utvecklingen inom precisionsmedicin framåt, vilket omformar tillvägagångssätten inom sjukvården, särskilt inom cancerbehandling, säger Fredrik Lysholm, och fortsätter:

– Jag ser fram emot att fortsätta utveckla denna produkt för att säkerställa fortsatt och bättre stöd för cancerdiagnostik i framtiden.

IT-lösningen för genomik är, trots att den inte är bildbaserad, en del av Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering. Helhetslösningen ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” elva år i rad.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2022/2023 till 2 351 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd, Sectra AB, tel 0705 23 52 27

Citat

En IT-lösning som effektivt låter vårdgivare hantera genomisk sekvensering utgör ett betydande steg mot individanpassad vård. Det kommer göra det möjligt för fler patienter att dra nytta av skräddarsydda behandlingar. Att arbeta fram en lösning för genomisk data som möter behoven hos avdelningarna för molekylär patologi understryker vårt engagemang i att driva utvecklingen inom precisionsmedicin framåt, vilket omformar tillvägagångssätten inom sjukvården, särskilt inom cancerbehandling. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla denna produkt för att säkerställa fortsatt och bättre stöd för cancerdiagnostik i framtiden.
Fredrik Lysholm, chef för Sectras affärsområde Genomics IT.