Sectra vinner kontrakt för sin helhetslösning med en av USA:s största vårdgivare

Linköping – 16 augusti, 2023 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) kommer att leverera sin helhetslösning för medicinsk bildhantering som en molntjänst för medicinsk diagnostik, Sectra One Cloud, till en amerikansk vårdgivare som vårdar miljontals patienter i flera regioner i USA.

Sectra kommer som ensam leverantör leverera och monitorera infrastrukturen från början till slut genom en molntjänst där Sectra tar helhetsansvar över såväl teknik som drift. Sedan tidigare har en lösning för oftalmologi implementeras och i tillägg till den kommer helhetslösningen initialt att användas inom radiologi. På sikt kommer den även att användas inom patologi, kardiologi och ortopedi. Molntjänsten kommer att driftas i Microsoft Azure genom ett underleverantörsavtal med Microsoft som hanteras av Sectra.

– Hälso- och sjukvården är under stor press för att upprätthålla patientkvalitéten och samtidigt balansera växande finansiella och personalrelaterade utmaningar, säger Isaac Zaworski, vd för Sectra i USA. Oavsett storlek eller infrastrukturella utmaningar fokuserar Sectra på att minska kostnaderna och komplexiteten för traditionella lösningar på plats med mycket skalbara, högpresterande helhetslösningar för medicinsk bildhantering som en tjänst. Vi ser mycket fram emot att få vara en del i att förverkliga deras strategi för en enhetlig bildhantering samtidigt som de fokuserar på att öka kvaliteten och hållbarheten i sin organisation.

Det kontrakterade ordervärdet för implementationen och användningen av prenumerationstjänsten till år 2033 uppgår initialt till 227 miljoner dollar, om hela kontraktstiden fullföljs, och inkluderar inte den tilltänkta utökningen till patologi, kardiologi eller ortopedi. Kontraktet signerades i juni 2023 och orderingången redovisas under det första kvartalet av Sectras finansiella år 2023/2024.

Mer om Sectra One Cloud>>

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2022/2023 till 2 351 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 070 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 070 82 35 610

Citat

Hälso- och sjukvården är under stor press för att upprätthålla patientkvalitéten och samtidigt balansera växande finansiella och personalrelaterade utmaningar. Oavsett storlek eller infrastrukturella utmaningar fokuserar Sectra på att minska kostnaderna och komplexiteten för traditionella lösningar på plats med mycket skalbara, högpresterande helhetslösningar för medicinsk bildhantering som en tjänst. Vi ser mycket fram emot att få vara en del i att förverkliga deras strategi för en enhetlig bildhantering samtidigt som de fokuserar på att öka kvaliteten och hållbarheten i sin organisation.
Isaac Zaworski, vd för Sectra i USA.