Sectras bokslutskommuniké 2023/2024: Återkommande intäkter från molntjänster växer över 50 procent – oförändrad utdelning föreslås

Pressmeddelande – Linköping den 5 juni, 2024 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) redovisar att samtliga verksamhetsområden växer och koncernens omsättning för fjärde kvartalet överträffar tidigare toppnoteringar. Snabbast ökar återkommande intäkter från molntjänster, vilket visar att transformationen till att leverera tjänster går framåt i rask takt. Årsstämman 2024 föreslås besluta om att 1,10 SEK per aktie överförs till aktieägarna genom ett inlösenprogram.

Räkenskapsåret 2023/2024

• Den kontrakterade orderingången ökade med 34,3 procent till 6 223,5 MSEK (4 635,7), varav 3 219,4 MSEK (2 606,5) avser garanterad orderingång.
  • Nettoomsättningen ökade med 26,1 procent till 2 963,6 MSEK (2 350,8). Givet oförändrade valutakurser var ökningen 23,0 procent. Av nettoomsättningen avser 1 724,9 MSEK (1 359,9) återkommande intäkter, en ökning med 26,8 procent. Baserat på oförändrade valutakurser var ökningen 23,7 procent. Återkommande intäkter från molntjänster ökade med 55,9 procent till 396,9 MSEK (254,6).
  • Rörelseresultatet ökade med 13,6 procent till 517,8 MSEK (455,7), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 17,5 procent (19,4). Givetoförändrade valutakurser ökade rörelseresultatet med 8,0 procent.
  • Periodens resultat uppgick till 428,4 MSEK (375,0).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 326,3 MSEK (440,5).
  • Styrelsen och vd förslår att årsstämman 2024 beslutar att överföra 1,10 SEK (1,10) till aktieägarna genom ett inlösenprogram.

Kvartal 4: februari – april 2024

• Den kontrakterade orderingången minskade med 24,4 procent till 896,9 MSEK (1 186,9), varav 762,3 MSEK (811,6) avser garanterad orderingång. Av den garanterade orderingången har 26 procent intäktsförts under kvartalet och ytterligare 27–37 procent bedöms avse intäkter inom 12 månader efter kvartalets utgång.
  • Nettoomsättningen ökade med 23,9 procent till 898,1 MSEK (724,7). Givet oförändrade valutakurser var ökningen 21,0 procent. Av nettoomsättningen avser 463,5 MSEK (376,6) återkommande intäkter, en ökning med 23,1 procent. Baserat på oförändrade valutakurser var ökningen 20,0 procent. Återkommande intäkter från molntjänster ökade med 56,1 procent till 113,8 MSEK (72,9).
  • Rörelseresultatet ökade med 0,3 procent till 197,4 MSEK (196,8), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 22,0 procent (27,2). Givet oförändrade valutakurser minskade rörelseresultatet med 4,7 procent. I utfallet ingår nedskrivning av goodwill och balanserade utvecklingsutgifter. Exklusive dessa poster uppgick rörelseresultatet till 203,5 MSEK (196,8).
  • Periodens resultat uppgick till 158,5 MSEK (154,6).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 133,7 MSEK (382,2).

Kommentar från Torbjörn Kronander, koncernchef och vd för Sectra AB
– På Sectra prioriterar vi långsiktig resultatutveckling framför kortsiktiga marginalökningar. Långsiktigheten och nära kundrelationer har gett bra utveckling genom åren, så även under 2023/2024. Vi har bland annat vunnit många långa och stora kundkontrakt, både inom säker kommunikation och medicinsk IT.

– Sectra är mitt i en mycket stor omställning av affärsmodell inom vårt största verksamhetsområde Imaging IT Solutions. Vi går från försäljning av licenser till tjänsteförsäljning, vilket gör att intäkter sprids över längre tid. På kort sikt belastar detta såväl omsättnings- som vinsttillväxt. Trots det blev årets resultat bra, mycket drivet av framgångar i USA och Storbritannien samt stora förbättringar inom Secure Communications. Samtliga affärsområden växer med positivt resultat.

– Jag är stolt över vad vi uppnått hittills och vill utrycka min stora tacksamhet till alla våra kunder, medarbetare, partners och aktieägare för det förtroende och stöd ni ger Sectra. Tillsammans bidrar vi till att skapa värde för såväl enskilda patienter och tjänstemän som för samhället i stort.

Läs bifogad bokslutskommuniké för ytterligare vd-kommentarer och information.

Presentation av delårsrapporten
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, tillsammans med Jessica Holmquist, CFO Sectra AB, presenterar den finansiella rapporten och besvarar frågor. Presentationen hålls på engelska.

Tid: 5 juni 2024, kl. 10:00

Följ live eller lyssna på inspelning i efterhand: https://investor.sectra.com/q4report2324

Denna information är sådan information som Sectra AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 juni 2024, kl. 08:15.

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd, Sectra AB, tel 0705 23 52 27

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2023/2024 till 2 964 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

Citat