Vårdgivare i Kanada expanderar ortopedilösning från Sectra till helhetslösning för medicinsk bildhantering

Linköping – 3 november, 2022 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) och William Osler Health System (Osler) har tecknat ett avtal om att expandera den lösning som idag används inom ortopedi till att även hantera radiologi och mammografi. I det utökade avtalet ingår också Sectras multimediaarkiv (VNA). Med en helhetslösning för medicinsk bildhantering kan arbetsflöden effektiviseras och samarbeten möjliggöras för att erbjuda högkvalitativ patientvård i regionerna Peel och North-Etobicoke i Ontario, Kanada.

Osler består av de tre sjukhusen Brampton Civic Hospital, Etobicoke General Hospital och Peel Memorial Centre for Integrated Health and Wellness. Tillsammans erbjuder de vård till totalt 1,3 miljoner invånare i de kringliggande snabbväxande samhällena. Osler är nationellt erkänt för sitt engagemang för patientsäkerhet och är också ackrediterad med det högsta betyget som ett kanadensiskt sjukhus kan få från organisationen Accreditation Canada.

– Vi har använt Sectras lösning för ortopedi i många år och är glada över att nu inleda resan mot en enhetlig hantering av alla våra medicinska bilder. Den gemensamma plattformen kommer ge oss moderna verktyg för medicinska bilder samt öka både produktiviteten och samarbetet. Det är en stor del av det som vår kliniska plattform bygger på. Vi kommer heller inte behöva registrera samma information i flera system, vilket därmed minskar risken för misstag, säger Steve Hall, vice vd, Digital Transformation & Information Management på William Osler Health System.

Med Sectras lösning kommer Osler att få tillgång till bilder från flera diagnostiska områden, vilket medför ett ökat samarbete mellan avdelningar. Då lösningen hanterar både arbetsflöden, kommunikation och diagnostiska verktyg, kan läkarna utföra sin granskning och svarsskrivning i en och samma lösning – från sjukhuset eller på distans.

Kontraktet tecknades i oktober 2022 och omfattar Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering som en prenumeration (Sectra One). Det gör det lättare att skala systemet i takt med att antalet undersökningar ökar och gör det möjligt att enkelt expandera lösningen med andra medicinska specialiteter, såsom digital patologi. Osler hanterar över 500 000 undersökningar per år.

– Vi är väldigt stolta över att få utveckla vårt samarbete med Osler. Expansionen till en helhetslösning för medicinsk bildhantering speglar deras förtroende för Sectras lösning och för den support vårt kanadensiska team kan ge. Jag är övertygad om att vi med hjälp av den här lösningen kan bidra till att fortsätta öka effektiviteten och tillhandahålla ny teknik till Osler i takt med att de växer, säger Nader Soltani, vd för Sectra i Kanada.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Sectra har stöttat vårdgivare i Kanada sedan 2004 och öppnade kontor i Kanada 2017 för att stärka sin lokala närvaro. I Kanada har Sectras radiologimodul för medicinsk bildhantering, Sectra PACS, tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” tre år i rad. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectra i Kanada

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2021/2022 till 1 949 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök Sectras hemsida

Om William Osler Health System och Foundation
William Osler Health System (Osler) är en sjukhuskedja som består av Brampton Civic Hospital, Peel Memorial Center for Integrated Health and Wellness och Etobicoke General Hospital. Totalt vårdar de 1,3 miljoner invånare i Brampton, Etobicoke och kringliggande områden i Central West-regionen. Osler är nationellt erkänt för sitt engagemang inom patientsäkerhet och är också ackrediterad med det högsta betyget som ett kanadensiskt sjukhus kan få. Oslers akutmottagningar är bland de mest besökta i Kanada och dess program för mental hälsa är ett av de största i området. William Osler Health System Foundation strävar efter att skapa ett hälsosammare samhälle genom att inspirera till att investera i högkvalitativ vård nära hemmet.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 070 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 070 82 35 610

Citat

Vi har använt Sectras lösning för ortopedi i många år och är glada över att nu inleda resan mot en enhetlig hantering av alla våra medicinska bilder. Den gemensamma plattformen kommer ge oss moderna verktyg för medicinska bilder samt öka både produktiviteten och samarbetet. Det är en stor del av det som vår kliniska plattform bygger på. Vi kommer heller inte behöva registrera samma information i flera system, vilket därmed minskar risken för misstag.
Vi är väldigt stolta över att få utveckla vårt samarbete med Osler. Expansionen till en helhetslösning för medicinsk bildhantering speglar deras förtroende för Sectras lösning och för den support vårt kanadensiska team kan ge. Jag är övertygad om att vi med hjälp av den här lösningen kan bidra till att fortsätta öka effektiviteten och tillhandahålla ny teknik till Osler i takt med att de växer.
Nader Soltani, vd för Sectra i Kanada.