Vårdgivare i Schweiz väljer Sectra för att effektivisera arbetsflöden inom radiologi

Linköping – 13 oktober 2021 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) kommer leverera radiologimodulen av sin helhetslösning för medicinsk bildhantering till University Hospital Basel i Schweiz. Genom effektivare rapportering kommer IT-lösningen bidra till bättre arbetsflöden och möjliggöra kortare ledtider för patienterna.

– Vi har en vision om att optimera de patientorienterade diagnostiska processerna för att kunna leverera än bättre vård. Sectras lösning hjälper oss med detta genom att tillgodose verktyg och funktioner som förbättrar arbetsflödet inom radiologin, kommenterar talespersonen för radiologiavdelningen på University Hospital Basel.

Radiologerna kommer både granska och skriva svar direkt i Sectras system, såväl från sjukhuset som på distans. Tillsammans med stöd för strukturerade svar kommer de även kunna skriva utlåtanden till remitterande läkare i direkt anslutning till bilderna och utan att behöva hoppa mellan olika system.

– Universitetssjukhuset i Basel strävar efter att använda den senaste tekniken och jobba med integrerad diagnostik för att stötta effektiva vårdförlopp. Det passar Sectras strategi om att tillhandahålla en gemensam plattform för alla typer av medicinska bilder som handen i handsken, säger Frank Vogelsang, kundansvarig, Sectra DACH.

För att ge vårdteamet en komplett patientöversikt kommer lösningen även integreras tätt med kringliggande IT-system, exempelvis deras vårdinformationssystem.

Kontraktet signerades i september 2021.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” åtta år i rad.

Besök Sectra på RSNA
För att se mer av Sectras lösning och ta del av de senaste innovationerna för bättre arbetsflöden inom radiologi kan du träffa Sectra i monter #8115 på branschmässan RSNA 2021. Läs mer om Sectras deltagande på RSNA och boka möte.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2020/2021 till 1 632 MSEK. Sectra är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök Sectras hemsida.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, +46 70 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, +46 70 82 35 610

Citat

Vi har en vision om att optimera de patientorienterade diagnostiska processerna för att kunna leverera än bättre vård. Sectras lösning hjälper oss med detta genom att tillgodose verktyg och funktioner som förbättrar arbetsflödet inom radiologin.
Talesperson för radiologiavdelningen på University Hospital Basel
Universitetssjukhuset i Basel strävar efter att använda den senaste tekniken och jobba med integrerad diagnostik för att stötta effektiva vårdförlopp. Det passar Sectras strategi om att tillhandahålla en gemensam plattform för alla typer av medicinska bilder som handen i handsken.
Frank Vogelsang, kundansvarig, Sectra DACH