Amerikansk kund utökar sin Sectralösning för medicinsk bildhantering med kardiologi

Linköping – 6 februari, 2020 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) signerar kontrakt med Hillcrest Medical Center i USA för att lägga till kardiologi till deras befintliga lösning för medicinsk bildhantering. Detta kommer ge läkarna en mer komplett patientöversikt och skapa en standardiserad bildhantering då kardiologi- och radiologibilder kommer hanteras i ett gemensamt arkiv.

– Det är glädjande att mångåriga radiologikunder, såsom Hillcrest, väljer att utöka sin lösning för medicinsk bildhantering tillsammans med Sectra. I vår ambition att utöka vår närvaro inom kardiologi, är det just till befintliga kunder vi vänder oss, säger Mikael Anden, vd för Sectra i Nordamerika.

Hillcrest Medical Center i Tulsa, Oklahoma, är ett sjukhus med 620 bäddar som erbjuder en rad vårdtjänster till såväl sjukhusets egna patienter som till patienter på närliggande sjukhus; däribland Oklahomas mest omfattande program för hjärtsjukdomar. Samtliga kardiologifall kommer nu att lagras i det befintliga arkivet för radiologi vilket ger kunden ekonomiska och resursmässiga skalfördelar. Kontraktet signerades i december 2019 och innefattar funktioner för arbetsflöden för angiografi, ekokardiografi, nuklearmedicin och invasiva vaskulära undersökningar.

Träffa Sectra på ECR 2020 och HIMSS20
Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering kommer visas på branschmässorna ECR och HIMSS i mars. Besök Sectra i monter D11 på ECR i Wien och i monter 6248 på HIMSS i Florida.
Boka ett möte på ECR >>
Boka ett möte på HIMSS >>

Om Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering
Sectras helhetslösning för att hantera medicinska bilder ger vårdgivare en enhetlig strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och har stöd för de mest bildintensiva avdelningarna; radiologi, patologi, kardiologi och ortopedi. Eftersom komponenterna är byggda på samma tekniska plattform kan kunder på ett smidigt sätt expandera sin lösning från en enskild avdelning till att bli ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Läs mer och om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” flera år i rad på https://medical.sectra.com/.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2018/2019 till 1413 Mkr. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: https://sectra.com/.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, +46 70 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, +46 70 82 35 610

Citat

Det är glädjande att mångåriga radiologikunder, såsom Hillcrest, väljer att utöka sin lösning för medicinsk bildhantering tillsammans med Sectra. I vår ambition att utöka vår närvaro inom kardiologi, är det just till befintliga kunder vi vänder oss.
Mikael Anden, vd för Sectra i Nordamerika