En av Nederländernas största vårdgivare väljer Sectra vid konsolidering av IT-system för radiologibilder

Linköping – 19 oktober, 2020 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) har ingått ett sjuårigt avtal med Amsterdam UMC, som är en av de största vårdgivarna i Nederländerna. Sectra kommer att leverera sin IT-lösning för medicinsk bildhantering till avdelningarna för radiologi och nuklearmedicin. Detta kommer bidra till effektivare granskning och förbättrat samarbete mellan vårdgivarens två sjukhus.

Amsterdam UMC är sedan 2018 resultatet av en sammanslagning mellan Academic Medical Center (AMC) och VU University Medical Center (VUmc). Med Sectras lösning kommer de två sjukhusen nu även få ett gemensamt IT-system för att hantera de medicinska bilderna.

– VUmc använder redan Sectras lösning och det glädjer oss att vi blir valda som leverantör när sjukhusen nu tar steget till en gemensam lösning för att effektivisera samarbetet och därmed förbättra patientvården, säger Peter Osinga, vd för Sectra Benelux.

Han fortsätter:
– Amsterdam UMC:s planer för en sammanhållen IT-strategi för bildhantering matchar oss som bolag väldigt väl. Jag ser fram emot att kunna nyttja hela vår plattform för att de på bästa sätt ska kunna möta sina framtida ambitioner. Ett exempel är AI där vår leverantörsneutrala plattform för AI-applikationer kan bidra till snabbare adaption av ny innovation hos Amsterdam UMC.

Radiologerna kommer både granska och rapportera direkt i Sectras system. Tillsammans med stöd för strukturerade svar kommer de kunna skriva utlåtanden till remitterande läkare i direkt anslutning till bilderna och utan att behöva hoppa mellan olika system.

Kontraktet signerades under september och omfattar radiologi och nuklearmedicin samt verktyg för verksamhetsanalys. Lösningen kommer att hantera cirka 350 000 undersökningar per år.

Radiologilösningen som Amsterdam UMC har köpt är en del av Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering, vilken ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Läs mer och om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” sju år i rad på medical.sectra.com.

Sectra på RSNA 2020
Ta del av hur lösningarna och de senaste innovationerna hjälper radiologer att bli effektivare och kunna uppnå mer. Läs mer och boka en digital demo på medical.sectra.com/rsna.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2019/2020 till 1 661 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida, sectra.com.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, +46 70 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, +46 70 82 35 610

Citat

VUmc använder redan Sectras lösning och det glädjer oss att vi blir valda som leverantör när sjukhusen nu tar steget till en gemensam lösning för att effektivisera samarbetet och därmed förbättra patientvården. Amsterdam UMC:s planer för en sammanhållen IT-strategi för bildhantering matchar oss som bolag väldigt väl. Jag ser fram emot att kunna nyttja hela vår plattform för att de på bästa sätt ska kunna möta sina framtida ambitioner. Ett exempel är AI där vår leverantörsneutrala plattform för AI-applikationer kan bidra till snabbare adaption av ny innovation hos Amsterdam UMC.
Peter Osinga, vd för Sectra Benelux