Region Kronoberg byter till Sectras IT-lösning för att förbättra hanteringen av medicinska bilder

Linköping – 15 april, 2021 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) får order på molnbaserad IT-tjänst för hantering av medicinska bilder till Region Kronoberg. Lösningens radiologimodul kommer användas på regionens samtliga avdelningar för radiologi, klinisk fysiologi och mammografi. Ett gemensamt multimediaarkiv (VNA) kommer samla all bildhantering i regionen. I båda fallen kommer IT-lösningen stötta en centraliserad IT-strategi och ge en sammanhållen, komplett patientöversikt oavsett vart inom organisationen en patient tidigare tagit bilder.

– Ett nytt system kommer möjliggöra effektivare arbetsflöden, ökad patientsäkerhet och en förbättrad arbetsmiljö. Dessutom blir interaktionen med kronobergarna samt sjukvården enklare, menar Fredrik Larsson, verksamhetschef på röntgen.

Det treåriga avtalet signerades i mars 2021 och tjänsten kommer hantera cirka 165 000 undersökningar per år. Den regionala tillgången till alla typer av medicinska bilder och information kommer skapa en helhetssyn av varje patient, oavsett vilken av vårdgivarens verksamheter som patienten tidigare har besökt. Radiologerna kommer både granska och skriva svar direkt i Sectras system. Tillsammans med stöd för strukturerade svar kommer de kunna skriva utlåtanden till remitterande läkare i direkt anslutning till bilderna och utan att behöva hoppa mellan olika system.

– Allt fler vårdgivare i Sverige väljer dels att köpa IT-lösningar som en tjänst och dels att drifta dessa i en molnmiljö. Detta bland annat för att öka säkerheten kring känslig patientinformation och dels för kunna fokusera sina egna resurser åt förändringsarbete och åt att uppnå de nyttoeffekter man vill att lösningarna ska ge snarare än att drifta dem. Avtalet med Region Kronoberg ligger i linje med dessa trender vilket är väldigt spännande, säger Mats Björnemo, vd för Sectra Sverige.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Läs mer och om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” åtta år i rad på medical.sectra.com.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2019/2020 till 1 661 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida, sectra.com.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, +46 70 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, +46 70 82 35 610

Citat

Ett nytt system kommer möjliggöra effektivare arbetsflöden, ökad patientsäkerhet och en förbättrad arbetsmiljö. Dessutom blir interaktionen med kronobergarna samt sjukvården enklare.
Fredrik Larsson, verksamhetschef på röntgen
Allt fler vårdgivare i Sverige väljer dels att köpa IT-lösningar som en tjänst och dels att drifta dessa i en molnmiljö. Detta bland annat för att öka säkerheten kring känslig patientinformation och dels för kunna fokusera sina egna resurser åt förändringsarbete och åt att uppnå de nyttoeffekter man vill att lösningarna ska ge snarare än att drifta dem. Avtalet med Region Kronoberg ligger i linje med dessa trender vilket är väldigt spännande.
Mats Björnemo, vd för Sectra Sverige