Sectra får order på IT-lösning för medicinsk bildhantering av amerikansk vårdgivare – möjliggör distribuerad granskning

Linköping – 16 april, 2020 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) har fått order på IT-lösning för medicinsk bildhantering av St. Elizabeth Healthcare, USA. Lösningen kommer användas för radiologiverksamheten, inklusive bröstdiagnostik, på vårdgivarens fem sjukhus och flertalet kliniker. Den kommer integreras med vårdinformationssystemet Epic Radiant vilket tillsammans ger en heltäckande bild av patientens historik oavsett var och när bilderna ska granskas.

St. Elizabeth Healthcare tillhandahåller vård i norra Kentucky och i Cincinnati. De är en del av det välrenommerade nätverket Mayo Clinic Care Network där läkare samarbetar över organisationsgränser för att förbättra patientvården.

– Vi välkomnar St. Elizabeth Healthcare som kund hos Sectra och ser fram emot att jobba tillsammans under de kommande åren. Vår förmåga att erbjuda en helt integrerad lösning med all funktionalitet i en och samma plattform gör att våra organisationer passar bra ihop, säger Mikael Anden, vd för Sectra i USA.

Det femåriga kontraktet för radiologi, inklusive bröstdiagnostik, signerades i mars 2020. Det omfattar även avancerade visualiseringsverktyg, möjlighet att enkelt dela medicinska bilder samt funktioner för att kategorisera fall till utbildning samt dosövervakning.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en enhetlig strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus.

Epic och Radiant är registrerade varumärken som tillhör Epic Systems Corporation.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2018/2019 till 1413 Mkr. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: https://sectra.com/.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 - 23 56 10

Citat

Vi välkomnar St. Elizabeth Healthcare som kund hos Sectra och ser fram emot att jobba tillsammans under de kommande åren. Vår förmåga att erbjuda en helt integrerad lösning med all funktionalitet i en och samma plattform gör att våra organisationer passar bra ihop.
Mikael Anden, vd för Sectra i USA