Sectra får order på IT-system till tre sjukhus i Puerto Rico

Tre vårdgivare i Puerto Rico har investerat i  Sectras system för hantering av digitala röntgenbilder (PACS). Med Sectras IT-system ökar tillgängligheten till röntgenbilder, vilket bidrar till snabbare och bättre patientvård. Systemet såldes av Sectras samarbetspartner Answer Medical Solutions i Puerto Rico.

- Marknaden för innovativa IT-produkter och tjänster i Puerto Rico växer, säger Mikael Anden VD för Sectra i Nordamerika. Vår partner, Answer Medical Solutions, har ett starkt fäste inom sjukvårdssektorn och med system för effektiv hantering av medicinska bilder kan vi tillsammans hjälpa sjukhusen att leverera bättre och snabbare vård.

Vårdgivarna CT Radiology Complex, Advanced Breast Imaging Services, och Radiology Imaging Interpretation Services kommer alla att använda Sectra PACS för att hantera och lagra röntgenbilder. Vårdpersonalen kommer via Sectras teknik även att få tillgång till bilder och patientinformation på mobila enheter. CT Radiology Complex, som är den största röntgenkliniken i Puerto Rico, kommer även att använda Sectras system för att hantera och lagra mammografibilder. Genom att effektivisera hanteringen av bilder bidrar Sectras system till att sjukhusen kan ge sina remitterande enheter bättre service.

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström, Vice VD Sectra AB och VD Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 23 56 10
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2013/2014 till 853 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra IT-system och produkter för röntgenkliniker och andra bildintensiva avdelningar, mammografi- , ortoped- och reaumatologkliniker. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.