Sectra får order på medicinsk IT-lösning som prenumerationstjänst av vårdgivare i USA

Linköping – 3 december, 2020 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) kommer att tillhandahålla sin IT-lösning för medicinsk bildhantering till amerikanska Dayton Children's Hospital. Vårdgivaren kommer att använda plattformens radiologimodul för granskning samt lagra alla sina medicinska bilder via multimediaarkivet Sectra VNA. Lösningen kommer integreras med vårdinformationssystemet Epic Radiant vilket ger alla vårdgivarna en fullständig patientöversikt oavsett varifrån de arbetar.

På Dayton Children's Hospital bedrivs medicinsk utbildning och de tillhandahåller vård åt invånarna i ett 20-tal områden i Dayton i delstaten Ohio. Förutom det huvudsakliga sjukhuset med 181 bäddar bedriver de både vanlig och akutsjukvård på 12 vårdcentraler.

Kontraktet signerades i oktober och omfattar Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering som en prenumerationstjänst (Sectra One). Prenumerationstjänsten gör det möjligt att enkelt expandera lösningen med andra medicinska specialiteter och få tillgång till ny funktionalitet när den blir tillgänglig. Det gör det också lättare att skala systemet i takt med att antalet undersökningar ökar.

– Det är med glädje jag välkomnar Dayton Children's Hospital som Sectra One-kund. Deras mål att få bort silos och istället skapa en enhetlig plattform stämmer väl med styrkorna av Sectras lösning. Nu kommer patienter och vårdgivare kunna få en fullständig patientöversikt, säger Anthony Grise, säljchef för Sectra i USA.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare ett komplett och robust system med effektiva kliniska verktyg för att öka produktiviteten och förbättra samarbete både inom och utanför sin vårdorganisation. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Läs mer på medical.sectra.com/.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2019/2020 till 1 661 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida, sectra.com.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, +46 70 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, +46 70 82 35 610

Citat

Det är med glädje jag välkomnar Dayton Children's Hospital som Sectra One-kund. Deras mål att få bort silos och istället skapa en enhetlig plattform stämmer väl med styrkorna av Sectras lösning. Nu kommer patienter och vårdgivare kunna få en fullständig patientöversikt.
Anthony Grise, säljchef för Sectra i USA