Sectra får order på regional molnlösning som möjliggör samarbete mellan 150 vårdgivare i Kanada

Linköping – 27 september, 2024 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) kommer att förse alla offentliga sjukhus i provinsen Québec i Kanada med sin helhetslösning för medicinsk bildhantering, Sectra One Cloud. Med molnlösningen kommer sjukhusen i Québec att kunna dela resurser och effektivisera arbetet inom radiologi, bröstdiagnostik och ortopedi samt bidra till en bättre och säkrare patientvård i regionen.

Québec är till ytan Kanadas största region och har 9 miljoner invånare. Hälso- och sjukvården sköts av Ministère de la Santé et des Services sociaux (MSSS) och totalt utförs cirka 12 miljoner undersökningar per år hos fler än 150 vårdgivare i regionen. Lösningen ger vårdgivarna i Québec ett sammanhållet system, utformat för att kunna anpassas i takt med att antalet undersökningar blir fler liksom att utökas till att omfatta fler medicinska specialiteter om och när det skulle bli aktuellt.

– Det förtroende som MSSS Québec har givit oss för att hjälpa dem att förbättra patientvården i regionen gör mig väldigt stolt. Projektet är inte bara en viktig milstolpe för Sectra i Kanada, utan är också ett kvitto på att vi fortsätter bidra till vården med innovativa lösningar. Vi ser fram emot möjligheterna som skapas genom projektet ihop med MSSS Québec. Vi kommer kunna bidra till deras mål att tillhandahålla än bättre vård till sina patienter genom vår erfarenhet av att implementera stora regionsövergripande lösningar, säger Nader Soltani, vd för Sectra i Kanada.

Det 12-åriga kontraktet för Sectra One Cloud signerades under det andra kvartalet av Sectras räkenskapsår 2024/2025 och MSSS Québec kommer initialt att använda Sectras multimediaarkiv (VNA) och moduler för ortopedi, bröstdiagnostik samt radiologi, inklusive svarshantering med taligenkänning. Det kontrakterade ordervärdet uppgår till $405,5M CAD (3,056 miljarder SEK), varav $401,4M CAD (3,025 miljarder SEK) är garanterad. Inklusive optioner uppgår värdet till $477M CAD. Kontraktet innehåller också en option att förlänga avtalsperioden 3 år till ett totalt ordervärde av $626 M CAD över 15-årsperioden.

MSSS Québec hanterar för närvarande en rättslig prövning angående tilldelningen av detta kontrakt. I maj fattade domstolen ett preliminärt beslut till fördel för MSSS Québec vilket gav dem ett godkännande att påbörja projektet medan en fortsatt granskning av rättsprocessen pågår.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” elva år i rad.

Om MSSS
Uppdraget som Ministère de la Santé et des Services sociaux (MSSS) har är att se till att patienter kan botas samt att hälsa och välbefinnande hos invånarna i Québec kan upprätthållas och förbättras. Det görs genom att tillgängliggöra en rad integrerade och högkvalitativa hälso- och sjukvårdstjänster samt sociala tjänster. Därigenom bidrar de till den sociala och ekonomiska utvecklingen i Québec.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2023/2024 till 2 964 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 070 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 070 82 35 610

Citat

Det förtroende som MSSS Québec har givit oss för att hjälpa dem att förbättra patientvården i regionen gör mig väldigt stolt. Projektet är inte bara en viktig milstolpe för Sectra i Kanada, utan är också ett kvitto på att vi fortsätter bidra till vården med innovativa lösningar. Vi ser fram emot möjligheterna som skapas genom projektet ihop med MSSS Québec. Vi kommer kunna bidra till deras mål att tillhandahålla än bättre vård till sina patienter genom vår erfarenhet av att implementera stora regionsövergripande lösningar.
Nader Soltani, vd för Sectra i Kanada