Sjukhus i Nederländerna väljer Sectras helhetslösning som prenumeration för bättre och effektivare vård

Linköping – 27 juni, 2023 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) har signerat ett kontrakt med sjukhuset Amstelland i Nederländerna. Sjukhusets radiologiavdelning kommer att använda Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering som en prenumeration, Sectra One. Det gör det lättare för dem att skala systemet i takt med att antalet undersökningar ökar och gör det möjligt att enkelt expandera lösningen med andra medicinska specialiteter.

– Lösningen kommer att stötta oss i vår digitalisering både nu och i framtiden eftersom den gör det möjligt för oss att enkelt expandera till andra specialiteter och avdelningar. Lösningen kommer också att effektivisera våra radiologers arbetsflöden, ge dem användarvänliga verktyg och göra det möjligt för dem att samarbeta mer effektivt för att i slutändan ge bättre patientvård. Den bevisade höga kvaliteten och den goda servicen var andra starka faktorer vid valet av Sectra, säger Jasper Sluimer, radiolog och avdelningschef för medicinsk informationsförsörjning på Amstelland. Han fortsätter:

– Vårt mål är att kunna ge högkvalitativa medicinska behandlingar och patientvård från motiverad personal. Att digitalisera sjukvården är viktigt för framtiden och därför ser vi fram emot att samarbeta med Sectra och att implementera deras helhetslösning på vårt sjukhus.

Sjukhuset Amstelland är ett allmänt sjukhus beläget i staden Amstelveen i Nederländerna. Det tillhandahåller flera olika medicinska tjänster, däribland akutvård, kirurgi, radiologi, kardiologi och rehabilitering. Sjukhuset har över 200 bäddar och ungefär 1 100 anställda.

Kontraktet som signerades i juni 2023, omfattar Sectras helhetslösning som en prenumeration (Sectra One) och Amstelland kommer initialt att använda lösningens mjukvarumoduler för radiologi och mammografi.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering kommer att ge radiologerna verktyg som gör det enkelt för dem att dela bilder och information med varandra. Med en gemensam plattform kommer de att kunna samarbeta lättare och arbeta med patientfall på ett mer effektivt sätt.

– Att få samarbeta med Amstelland och förse dem med Sectra One gör mig stolt. Vår prenumerationsmodell erbjuder dem flexibiliteten att vid behov skala lösningen, vilket säkerställer att de kan fortsätta att leverera högkvalitativ patientvård samtidigt som de anpassar sig till de ständiga förändringar som sker inom hälso- och sjukvården, säger Peter Osinga, vd, Sectra Benelux och DACH.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” tio år i rad.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2022/2023 till 2 351 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 070 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 070 82 35 610

Citat

Lösningen kommer att stötta oss i vår digitalisering både nu och i framtiden eftersom den gör det möjligt för oss att enkelt expandera till andra specialiteter och avdelningar. Lösningen kommer också att effektivisera våra radiologers arbetsflöden, ge dem användarvänliga verktyg och göra det möjligt för dem att samarbeta mer effektivt för att i slutändan ge bättre patientvård. Den bevisade höga kvaliteten och den goda servicen var andra starka faktorer vid valet av Sectra. Vårt mål är att kunna ge högkvalitativa medicinska behandlingar och patientvård från motiverad personal. Att digitalisera sjukvården är viktigt för framtiden och därför ser vi fram emot att samarbeta med Sectra och att implementera deras helhetslösning på vårt sjukhus.
Att få samarbeta med Amstelland och förse dem med Sectra One gör mig stolt. Vår prenumerationsmodell erbjuder dem flexibiliteten att vid behov skala lösningen, vilket säkerställer att de kan fortsätta att leverera högkvalitativ patientvård samtidigt som de anpassar sig till de ständiga förändringar som sker inom hälso- och sjukvården.
Peter Osinga, vd, Sectra Benelux och DACH.