Tysk vårdgivare väljer Sectra för ett bättre arbetsflöde inom radiologin

Linköping, Sverige – 12 oktober, 2022 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) har signerat kontrakt med German ANregiomed bestående av tre sjukhus och en vårdcentral. Den tyska vårdgivaren kommer att använda Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering som med hjälp av verktyg för effektiviserad rapportering, förbättrar arbetsflödet för radiologi. Lösningen gör det även möjligt att dela resurser mellan sjukhusen, som i sin tur förkortar vårdköerna för patienter.

– Med hjälp av en gemensam lösning på våra olika sjukhus har vi nu möjligheten att använda våra resurser mer effektivt genom att på distans granska åt de sjukhus utan radiologer på plats. Tillsammans med hög systemprestanda och lösningarnas enkla användning ser vi tydliga fördelar för både våra radiologer och deras patienter, säger Gerhard M. Sontheimer, vd för ANregiomed gKU.

För att ge vårdteamet en komplett patientöversikt kommer lösningen även integreras tätt med kringliggande IT-system, som exempelvis vårdinformationssystem.

– Många tyska vårdgivare ser regionala samarbeten och att dela resurser som en viktig komponent i att leverera högkvalitativ patientvård. Vi är stolta över att få använda vår erfarenhet och teknologi för att förbättra ANregiomeds arbetsflöden för radiologi, säger Peter Osinga, vd för Sectra DACH och Benelux.

ANregiomed består av sjukhusen Ansbach, Dinkelsbühl, Rothenburg och Feuchtwangen. Kontraktet signerades i september 2022 och lösningen kommer att hantera ungefär 200,000 undersökningar per år.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectras lösningar och om varför den digitala patologilösningen har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS”.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2021/2022 till 1 949 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 070 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 070 82 35 610

Citat

Med hjälp av en gemensam lösning på våra olika sjukhus har vi nu möjligheten att använda våra resurser mer effektivt genom att på distans granska åt de sjukhus utan radiologer på plats. Tillsammans med hög systemprestanda och lösningarnas enkla användning ser vi tydliga fördelar för både våra radiologer och deras patienter.
Gerhard M. Sontheimer, vd för ANregiomed gKU.
Många tyska vårdgivare ser regionala samarbeten och att dela resurser som en viktig komponent i att leverera högkvalitativ patientvård. Vi är stolta över att få använda vår erfarenhet och teknologi för att förbättra ANregiomeds arbetsflöden för radiologi.
Peter Osinga, vd för Sectra DACH och Benelux