Universitetssjukhus i Storbritannien ansluter till Homerton Healthcares publika molntjänst från Sectra – förbättrar samarbete för bättre vård

Linköping – 22 oktober 2024 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectras (STO: SECT B) molntjänst, Sectra One Cloud, kommer att användas av Barking, Havering, and Redbridge University Hospitals NHS Trust (BHRUT) i Storbritannien i och med att de ansluter till Homerton Healthcares nuvarande molnlösning för medicinsk bildhantering. Genom att använda en och samma plattform kommer deras redan upparbetade samarbete att förbättras vilket väntas leda till bättre arbetsflöden och högre produktion till lägre kostnader. Dessutom kommer belastning och kostnader minska för IT-avdelningen då Sectra tar ansvar för tekniken och driften av systemet.

BHRUT har sedan 2015 använt Sectras radiologilösning. Deras verksamhet utgår från King George’s Hospital i Ilford och Queen’s hospital i Romford varifrån de erbjuder vård till befolkningen i Barking, Dagenham, Havering och Redbridge i East London och Essex. Då de är en del av samma sjukhusregion som Homerton Healthcare, som implementerade Sectras molntjänst under 2023, samarbetar BHRUT och Homerton regelbundet.

– Vi jobbar mycket tillsammans med Homerton för att säkerställa att patienterna i vår region snabbt får vård och ser därför stora fördelar med att underlätta det samarbetet ytterligare. Genom att ha en gemensam Sectra-lösning får våra radiologer omedelbar tillgång till varandras bilder och patientdata, vilket gör det lättare för oss att samarbeta kring patientfall, säger David Newey, Interim Chief Digital Transformation Officer på BHRUT.

Eftersom Sectra tar helhetsansvar över molntjänsten på BHRUT kommer Sectra att kontinuerligt övervaka, optimera och uppgradera lösningen samt tillhandahålla support dygnet runt för att säkerställa en smidig upplevelse över tid. Detta skapar ett heltäckande system på BHRUT, redo att möta eventuell tillväxt såväl i volym som i expansion till andra specialiteter.

– Då Sectra ansvarar för driften och underhållet av systemet kommer tjänsten vi erbjuder våra patienter att bli mer robust, samtidigt som vårt underhållsarbete minskar, tillägger Newey.

Kontraktet för Sectra One Cloud signerades under det andra kvartalet av Sectras räkenskapsår 2024/2025 och BHRUT kommer inledningsvis att använda modulerna för radiologi och mammografi.

– Allt fler sjukhus övergår till molnbaserade lösningar för att höja säkerheten och minska belastningen på IT-avdelningarna. Denna övergång möter den utbredda bristen på IT-personal som behövs för att hantera sjukhusens IT-system. Vi är därför stolta över att erbjuda BHRUT en lösning som lättar på deras belastning, och vi ser fram emot att fortsätta stödja dem och förbättra deras samarbete med Homerton för bättre patientvård i regionen, säger Jane Rendall, vd för Sectra i Storbritannien.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” elva år i rad.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2023/2024 till 2 964 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 070 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 070 82 35 610

Citat

Vi jobbar mycket tillsammans med Homerton för att säkerställa att patienterna i vår region snabbt får vård och ser därför stora fördelar med att underlätta det samarbetet ytterligare. Genom att ha en gemensam Sectra-lösning får våra radiologer omedelbar tillgång till varandras bilder och patientdata, vilket gör det lättare för oss att samarbeta kring patientfall. Då Sectra ansvarar för driften och underhållet av systemet kommer tjänsten vi erbjuder våra patienter att bli mer robust, samtidigt som vårt underhållsarbete minskar.
David Newey, Interim Chief Digital Transformation Officer på BHRUT.
Allt fler sjukhus övergår till molnbaserade lösningar för att höja säkerheten och minska belastningen på IT-avdelningarna. Denna övergång möter den utbredda bristen på IT-personal som behövs för att hantera sjukhusens IT-system. Vi är därför stolta över att erbjuda BHRUT en lösning som lättar på deras belastning, och vi ser fram emot att fortsätta stödja dem och förbättra deras samarbete med Homerton för bättre patientvård i regionen.
Jane Rendall, vd för Sectra i Storbritannien.